Totaal aantal pageviews

zondag 13 mei 2012

Le Terroir in Praag

Onze tweede dag in Praag was goed gevuld met een bezoek aan de Burcht, de Kathedraal en de Petrinheuvel. We hebben vrij simpel ergens geluncht, want ik had voor de avond gereserveerd bij Le Terroir, een Bib Gourmand zo ongeveer om de hoek van ons hotel. Keurig op tijd wandelden we een heel andere straat in dan waar het adres is van het restaurant en voor mijn gevoel liepen we zelfs aan de verkeerde kant van de straat naar de ingang. Een klein binnenplaatsje met wat tafels, vooral bedoeld volgens mij om wat aan te borrelen en we werden heel vriendelijk ontvangen door een keurige meneer. De kok begroette ons ook en we liepen door een wirwar van gangetjes en trapjes het souterrain in, waar het restaurant is gevestigd.
Het geheel deed erg grotachtig aan. Nu ken ik van Krakau wel al die restaurants en andere gelegenheden die ondergronds liggen, maar op de een of andere manier had ik dat in Praag niet verwacht. Het zal te maken hebben met het mooie weer. Wat niet wegneemt overigens dat het er goed toeven is, het is er heerlijk koel. De foto’s hebben overigens wel iets te lijden qua kleur van het licht. We kregen een fijne ronde tafel in het met hoogteverschillen ingerichte restaurant. Een tafel voor mijn tas werd direct gebracht en men vroeg of we een glaasje champagne wensten. Wat het geval was. Een Larmandier-Bernier, Terre de Vertus, Premier Cru. 100% Chardonnay en ik vond hem prettig. Water, bruisend en plat, kwam op tafel en een eerste amuse verscheen.
In een glas schuim van gazpacho met kerrie-olie, een heerlijk stukje tarbot en erwtjes. Mooi hoog op smaak en een leuk fris begin. De uitstekende bediening overhandigde ons de kaarten, gaf ons een korte toelichting en uiteraard kozen we voor het menu Le Terroir. Als we er toch zijn, doen we het goed. Men bood hier een wijnarrangement bij aan wat ons zeer aansprak, dus ook dat wilden we graag. Het wijnarrangement was overigens 2 euro duurder dan het menu...
Brood, lekker brood, kwam op tafel met boter en zout en de eerste wijn werd ingeschonken. Elke wijn liet men ons keurig voorproeven, erg attent vond ik dat. De eerste wijn was een 2010 Riesling ‘Hubacker’ Klaus Keller, Rheinhessen, Duitsland. Een geweldig lekkere Riesling, vol, mineralig en heerlijk fris. Een tweede amuse kwam.
Gemarineerde tonijn, octopus, groentegelei met champagne, kwartelei, appelkappertje. Een plaatje om te zien. Een mooie plak heerlijk gemarineerde tonijn kregen we, met erop een mooi stukje octopus, perfect van garing, erbij blokjes gelei, tomaatjes, een half eitje en een appelkappertje. Erg lekker en erg leuk vond ik het. Het eerste gerecht was Asparagus and Scallops.
Witte asperges, coquilles, vers grapefruitsap en kaviaar. Nu was het me al eerder opgevallen dat men hier de asperges vrijwel nooit (ja één keer kreeg ik ze gewoon als geheel, gebakken en gepaneerd) heel laat. De topjes houdt men apart en de stelen worden in slierten geschaafd. Ook maakt men ze hier niet beetgaar, ze zijn - naar mijn smaak in ieder geval - allemaal te rauw. Ook hier weer kregen we wat slierten erg beetgare asperges, stukjes asperges erbij met erop wat kaviaar en wat crème fraîche, in plakken gesneden rauwe coquilles, die lichtjes ‘gegaard waren’ door het grapefruitsap en het partje rode grapefruit wat erbij lag. Erbij nog wat peterselie-olie en schuim van coquille, wat het geheel mooi verbond. De grapefruittoets vond ik prettig fris. Een lekker gerecht, waarbij de Riesling zich uitstekende staande hield. De tweede wijn, een 2009 Chablis 1er Cru ‘Vaillons’ Jean-Paul Droin, Bourgogne en ook dit was een prima wijn. Een mooie geur en een fijne lange afdronk. Hij paste uitstekend bij de grilled shrimps.
Gegrilde garnalen, ook weer in plakken gesneden, lagen in een rondje op het bord. Erop een geweldige ravioli gevuld met bottarga (waar ik dol op ben). Verder erbij diverse structuren van bloemkool, groentjes, wilde knoflook, aardappeltjes en spekjes en het geheel was een mooi, aards gerecht. Waar ik van hou. Het volgende gerecht was fresh fish of the day. Vandaag was dat St. Pierre/zonnevis.
Een mooi stukje vis kregen, uiteraard weer uitstekend van garing met een mooie dillesaus, waarin wat gebakken stukjes biet lagen. Erbij nog wat homemade tagliatelle, wat groentjes en wat kruidjes en het gerechtje was compleet. En lekker. In het glas een wijn speciaal ontwikkeld voor Le Terroir. Een 2004 Cuvée ‘Le Terroir’ Dobrá Vinice, Moravia. Een absoluut geweldig lekkere wijn, een blend van 4 druivensoorten, met die heerlijke aardse smaak die ik zo waardeer. Het hoofdgerecht kreeg de begeleiding van een 2008 Aloxe Corton, Follin-Arbelet, Bourgogne en die was natuurlijk prima. Zo’n lekkere slaapverwekkende bourgogne...
Het hoofdgerecht was Beef fillet and top blade. Een uitstekende tournedos, wederom prima van cuisson kregen we met een heerlijke saus waarin duidelijk lavendel te proeven was. Erbij een groene asperge, wat aardappel en wat heerlijk verse morilles.
In een schattig pannetje ernaast een mooi stukje sukade, perfect van garing met wat groentjes en ook wat morilles en we waren dik tevreden. Prima vlees, heerlijke morilles, lekkere saus. Echtgenoot en ik wilden in plaats van het dessert graag de kaaswagen.
Die is hier klein maar fijn en perfect geaffineerd door Maître Affineur G. Waltmann. We maakten onze keus, althans we gaven onze voorkeur aan, voor mij dus de roodschimmels, de blauwe en de geiten en kregen allebei een keurig bordje.
Echtgenoot wilde wel een glaasje van de aangeboden wijn, 2006 Cornas, Vins de Vienne ‘Les Barcillants’ CDR, France, een fijne rode wijn die hem beviel. Ik was eigenwijs en drink graag een mooi glas wit bij mijn kaasjes, dus ik vroeg om een glaasje van de Terroirwijn, die we bij de zonnevis hadden gekregen. Hij paste prima bij mijn kaasjes, dus wederom was ik tevreden. Beide zonen wilden graag het dessert. Chocolate dessert.
Een chocoladedessert dus met gemarineerde sinaasappel, sesamijs en Panna Cotta. Ze vonden het erg lekker. Erbij een glaasje 2008 Moscato d’Asti, Pio Cesare Italy en ook die vonden ze lekker. We sloten af met een goede espresso waarbij nog wat snoepjes kwamen en na het betalen van de voor Praagse begrippen flinke rekening verlieten we erg tevreden Le Terroir.
Een bezoek waard wat mij betreft. Prima bediening, heerlijk eten, fijne wijnen, een leuke ambiance, wat wil een mens nog meer.

3 opmerkingen:

  1. Weer een lekker geschreven beleving. Mooi adres en ook prima bijpassende wijnen. goed adres dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie presentatie van de gerechten en een niet zo 'zware' keuken, lijkt me een waar genoegen om hier te eten. Vast dom dom dom,(beetje lui ook) maar is de Euro hier nu ingevoerd of niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een fijn menu naar Praagse begrippen. Denk ik dan hè, want ik ben er nooit geweest.

    BeantwoordenVerwijderen