Totaal aantal pageviews

zaterdag 3 juli 2010

Mangerie 't Cruydt in Hoogstraten

Voorafgaand aan de onvergetelijke ervaring bij Table d’Amis moesten we natuurlijk ook lunchen. Zoals meestal bij dit soort weekenden spreken we ergens af waar we elkaar treffen en rijden dan in één auto verder. Dat was deze keer het er niet op vooruitgegane qua ligging motel Princeville van de Van der Valk keten. Maar goed, we vonden het allebei en reden met gezwinde spoed, terwijl het 31 graden was richting Hoogstraten. We zouden gaan lunchen bij Mangerie ‘t Cruydt, een tip die ik had gelezen op Smulweb. Hoogstraten vind ik dan weer extra leuk omdat alle jaren dat we toen de kinderen klein waren we op de terugweg uit Frankrijk altijd ons avondeten daar gebruikten. Bij De Tram, bij Het Begijnhof, bij dat leuke ding op de hoek met het grote bord van dat lekkere Corsendonkbier etc. etc. Hoogstraten was echt ‘van ons’.
Mangerie ‘t Cruydt is nieuw, het is een samengaan van een bestaand Greenhouse, waar je allerhande spullen voor huis en tuin kunt kopen en een nieuw restaurant. Veel bekende namen kom je er tegen, ik kende in ieder geval de kok, Berry Smekens, van gezicht - hij kwam regelmatig even de keuken uit, want het was aan het begin van de lunch nog steeds bloedheet, maar gaandeweg de maaltijd begon het wat te druppelen. Wij zijn lekker buiten blijven zitten, echt afkoelen deed het niet, aan het eind van de maaltijd was het nog steeds 25 graden. Op een bepaald moment riep Tanja ‘ha, ik ken uw gezicht’. Ik stomverbaasd natuurlijk en wat bleek, het was kok Jan (Gerrit Bruntink), welbekend in Brabant en ook van het programma ‘Wie is de chef’, waarbij hij met zijn fijne bourgondische stijl tegenover onder andere de Rawfood dame Petra stond. Een leuk, hartelijk gesprek ontspon zich, altijd gezellig. Hij kookt hier overigens niet, hij heeft zijn naam verbonden aan het geheel.
Je kunt hier lunchen en dineren, maar ook borrelen of een kopje koffie of thee drinken. Een beetje rondwandelen door het Greenhouse of het restaurant kan tot leuke aankopen leiden, alles is in principe te koop.

Tot zover de inleiding.
De maaltijd. Het menu Marché (39.50), daar kwamen we voor. De website is helaas nog niet bijgewerkt, maar de prijs is hetzelfde. Voor overige prijzen en het andere menu verwijs ik naar de website.

We begonnen met een glaasje witte wijn, Klug, chardonnay-sauvignon en die was in orde. Hildon water werd ingeschonken, wit en bruin brood met boter en olie kwam en we kregen een amuse.

Een oester uit Normandië en op een lepel rivierkreeftstaartjes met een sausje. Lekker.
Het voorgerecht bestond deze middag uit een taartje van Koningskrab uit de Barend zee met coquille en een limoenvinaigrette. (grappig dat ze zich niet aan die onwijze ssz-spelling wagen en het heel simpel houden).

Op het bord onderaan vier druppels van de helaas onvermijdelijke balsamico. Daarboven een flinke salade van krab, die mooi licht van smaak was, ernaast een uitstekend gebakken coquille, die verrassend genoeg naar biefstuk(jus) smaakte en dat vond ik erg leuk gevonden. Op die manier krijgt een coquille weer eens een hele andere smaak. Aan de andere kant ernaast een slaatje gerold in een komkommersliert en tot slot nog een stuk poot van de krab gevuld met heerlijk krabvlees. Een uitstekend en lekker voorgerecht.

Het hoofdgerecht, lamsrack, rosé gebraden, met asperges en lamsoren, hierbij een rozemarijnjus was al even uitstekend. Prima lam, heerlijke asperges (de laatste!), de lamsoren waren vervangen door andijvie, maar dat vind ik helemaal niet erg, want ik hou van andijvie en de jus vulde alles mooi aan. Het enige rare vond ik de puree met erop een wat vreemd taartstukje van aardappel en spek en erop nog een reepje gebakken spek. Het maakte het toch al niet lichte gerecht wat mij betreft onnodig zwaar. Misschien dat dat in de winter bij -10 prettig is, nu niet. Maar, op deze aantekening na, toch een goed gerecht.

We dronken overigens allebei nog een glas van de witte huiswijn, we moesten tenslotte nog door naar Kortrijk. Het Hildonwater vloeide wel overvloedig.

Het dessert was aardbeien uit Hoogstraten op de wijze van ‘t Cruydt bereid en op het bord troffen we een paar van die heerlijke aardbeien aan, overgoten met heerlijke aardbeiensaus en gelegen op wat crème. In een glaasje de meest fantastische frambozenmousse die ik ooit gegeten heb. Heerlijk licht, mooi zuur, echt een fijn toetje voor de zomer. Tot slot lag er nog een flinke quenelle huisgemaakt aardbeienijs en dat was wel zo goddelijk lekker dat ik alleen daarvoor nog eens terugkeer hier. Eronder crunch van het een of het ander en ook daarover was ik zeer te spreken. Normaal vind ik crunchjes altijd maar zozo, dat moet dan voor de mondbeleving of zoiets, maar deze was heerlijk! Grote complimenten voor dit fijne dessert.


We sloten af met thee en koffie, waarbij nog wat lekkernijen kwamen en waren blij dat we ‘s avonds pas weer tegen 20.00-20.30 aan de volgende maaltijd zouden zitten.
Een fijne maaltijd was het en de Mangerie is zeker een aanrader. Parkeren is hier vrij, wel met een parkeerschijf.

Met dank aan Tanja voor de foto’s, want natuurlijk had ik ook bij deze maaltijd mijn toestel niet bij me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten