Totaal aantal pageviews

maandag 19 september 2011

Inter Scaldes in Kruiningen

Was het in Kortrijk de dag ervoor prettig warm, op deze zondag was het drukkend heet. We reden na het ontbijt heel rustig naar Kruiningen, waar we keurig om 13.00 arriveerden bij Inter Scaldes.
Het was al weer enige tijd geleden dat we er waren, maar er leek niets veranderd. De ontvangstjongen leidde ons naar het terras en vroeg of we de maaltijd binnen of buiten wilden gebruiken. Gezien de temperaturen ging onze voorkeur uit naar binnen. Het aperitief wilden we wel graag buiten gebruiken.
Een glas champagne, hier van het huis Bouchard, genaamd Inflorescence werd ingeschonken en vrijwel direct verschenen er wat savoureux apéritifs (zoals men hier de hapjes bij de borrel noemt).
Op een groot bord in aparte bakjes en lepeltjes vonden we rechts een rillette van witvis, kerriekrokant en Tosazu gelei, in het midden tomaat, thee en maanzaad en links foie gras, gelei van rode biet .
Het zal duidelijk zijn dat alledrie de hapjes ons zeer konden bekoren. Vooral die van tomaat (uitlekvocht neem ik aan) vond ik bijzonder.
Nadat we de kaarten hadden bestudeerd en gekozen hadden voor het meest uitgebreide menu, het menu Tradition, Découvrir, kregen we een amuse.
Een zachtgegaard ei met basilicum. En paling en bloemkoolkrokantjes. Hoe enthousiast kun je worden van een ei? Juist, heel enthousiast, wat was dit een heerlijk eitje zeg. Erbij nog een krakeling van het een of het ander, maar die vond ik eigenlijk overbodig.
Na enige tijd werden we naar binnen genood en we kregen een ruime ronde tafel in de serre. De temperatuur was er redelijk. Ik had diep medelijden met het vrouwelijke deel van de zwarte brigade die in een zwart mantelpak met kousen gehuld waren....
We bekeken de indrukwekkende wijnkaart, die ik persoonlijk aan de dure kant vind en besloten te beginnen met een Chateau Rives-Blanques, Limoux, Chenin Blanc Dédidace 2007. Een fijne frisse, stuivende wijn, die zich wel goed zou houden bij de eerste gerechten.

Water (50cl Bru, 5.50 per flesje, baal) kwam op tafel, brood, boter, olie, peper en zout stond of kwam en het menu nam een aanvang.
Het eerste gerecht, kaviaar, kwam op een prachtig bord. De volledige naam van het gerecht is kaviaar: noordzeekrab, bloemkool, pannacotta, zee-alg. Precies dat troffen we ook aan. Op een mooie pannacotta spiegel met een duidelijke bloemkoolsmaak lag rechts een flinke quenelle kaviaar, links een evenzo flinke quenelle krabsalade en het geheel was omgeven door tipjes zee-alg, wat een erg mooi effect gaf voor het oog en voor de smaak. Een uitstekend begin.

Het tweede gerechtje genaamd tonijn: peking, Manni olijfolie, cornichons was van een geheel andere orde. Een cirkel uiteraard uitstekende tonijn troffen we aan, eronder mousse van Pekingeend, erop flink wat stukjes augurk en olijf en dat alles omgeven door de Manni olijfolie. Ik vond het een niet onaardig gerecht. Iets teveel olie naar mijn smaak en eigenlijk op het gevaar af blasé te klinken nogal bekend. Ook qua smaken zou het wat mij betreft wat geprononceerder mogen.
Het derde gerechtje was eendenlever (bio): gepocheerd in amandelmelk, vijg, bittere chocolade.
De eendenlever was een rechthoekig blokje met in het midden een streep chocolade, die ik niet kon proeven. Eromheen een crème van amandel. Redelijk van smaak vond ik het, wederom allemaal heel zacht. Erbij nog chutney van amandel en appel, een streep amandelmousse, een briochebroodje en een toefje sla. Ik kan me zo voorstellen dat dit gerecht nog iets verder ontwikkeld gaat worden.
Het volgende gerechtje was pladijs: puree van meiknol en gebrande mosterd, jus van Kombu. Een mooi stukje schol kregen we, uitstekend van cuisson, prettig gekruid met nog wat zoutkristallen, daar hou ik altijd van. Erbij een streep puree van de meiknol met de mosterd, die prima smaakte en een groene asperge op Maltezer wijze (met sinaasappel dus). Een lekker gerecht dit.

Het vijfde gerechtje kwam in zo mogelijk nog mooier servies. Men besteedt hier veel aandacht aan het servies, dat is leuk. Allereerst werd er een soort torentje neergezet, waarop later een kommetje (handafwas zo vertelde de allervriendelijkste dame) werd gezet met daarin het gerecht. Truffel: parmezaan, hazelnoot, vadouvan, witlof.
Onderin - we moesten ook van onder naar boven eten - heerlijke (want dat vind ik altijd lekker) parmezaancrème, erop wat hazelnootstukjes, wat vadouvan was te proeven en erop schuim van witlof en dat alles doorspekt met stukjes truffel, die niet heel pregnant van smaak waren. Vooral de presentatie kon me erg bekoren.
We waren toe aan de volgende wijn. Een Marsannay maar weer eens. Een Domaine Charlopin-Parizot, 2000. Een erg fijne wijn met een diepe afdronk. Op de een of andere manier komen we de laatste tijd regelmatig uit bij een Marsannay, dat is toch wel opvallend eigenlijk.


Het volgende gerecht was oester. Oester: merg, zuurkoolschuim, vleesjus. Hoewel ik op dit niveau oesters het allerliefst puur eet kon ook deze oester me bekoren. Ik vond vooral het schuim van zuurkool erg leuk gevonden, maar ook de smaakjes van de merg en de vleesjus pasten uitstekend bij de in kleine stukjes gesneden oester. Ik heb expres een foto geplaatst van de de oester waarvan al iets gegeten is, zodat alle elementen ook zichtbaar zijn. We kregen de oester - uiteraard - keurig geserveerd geheel onder het zuurkoolschuim, maar daar is niet zoveel aan te zien.


Het hoofdgerecht voorzover je dat zo kunt noemen in een menu als dit was deze middag duif. Duif: peterselie, wortel, gember-limoensaus. Een prachtig stukje duif kregen we met een heerlijk zachte gember-limoensaus. Erbij wat worteltjes, wat crème van peterselie, wat cantharellen en nog wat andere groentjes, waaronder wat kool en we waren tevreden over dit gerecht.

We waren toe aan het dessert. Mevrouw Brevet maakt klaarblijkelijk altijd even een rondje langs de gasten, dus ook wij werden gevisiteerd. Vriendelijk bedoeld allemaal volgens mij.

Het dessert deze middag was champagne. Champagne: perzik, venkelzaad, mint, Bourbon vanille. Op een heel mooi bord lag in het midden een spiegel van perzikschijfjes, omgeven door champagne, erop een bolletje kerrie-ijs en eromheen wat venkelzaad en de munt zat volgens mij door de champagne. De vanille proefde ik ergens heel in de verte. In ieder geval een zeer zomers en fijn fris dessert.


We sloten deze middag af met uitstekende espresso, waarbij allereerst een groot plateau met heerlijke bonbons kwam en een schaaltje met vreemd genoeg drie macarons. Ik zou er 2 of 4 verwachten als je met zijn tweetjes bent, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.


Na het eerste kopje kwam er een mevrouw langs met een heel plateau met nog meer lekkernijen, inclusief nougat, toffee en marshmallows. In de schaaltjes die de mevrouw torste zaten allerhande truffels. Ik weet niet meer welke smaakjes ik heb gekozen, maar het waren er in ieder geval drie en ze waren bijzonder lekker. Een tweede kopje espresso hoorde daar natuurlijk bij.
Na dit middagvullend programma reden we in een rustig tempo naar huis, naar de jongens. We vonden het lekker, maar niet lekker genoeg om er regelmatig naar terug te keren. We zullen er vast nog wel een keer terugkeren, maar niet op korte termijn. Daar heb ik weer andere adressen voor.

13 opmerkingen:

  1. Dat je het niet lekker genoeg vond om op korte termijn terug te keren, dat wil op dit niveau toch wel wat zeggen. Mooi verhaal en mooie plaatjes wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prima verhaal en mooie foto's ik had er nog een foto verwacht van de inhoud van het torentje. Bedankt weer, groetjes Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In het torentje zat niets hoor Ad, dat kan ook niet, er zitten allemaal gaten in. Ik heb nog wel een foto van de inhoud van het bekertje, maar dat past niet binnen de tekst helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gemengde gevoelens bij het lezen van je verhaal. Heel andere gerechten dan wij de vorige keer aten. Maar toch vind ik het mooie bereidingen zoals ik het hier lees. Zoals je weet Carla we hebben zoveel adressen en zijn natuurlijk verwend. Maar toch is Interscaldes bijzonder in zijn soort op alle fronten. Maar zoals je schrijft we hebben veel adressen waar we heerlijk eten! En smaken verschillen, gelukkig maar.
    Dank voor je verslag.
    Gr. john.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik schrijf ook niet dat Inter Scaldes niet bijzonder is, het is me eerlijk gezegd alleen net iets te klassiek. Ik miste enorm het wow-gevoel en dat is inmiddels toch wel een beetje de norm voor me. Elders vind ik dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verhaal en prachtige foto’s. ( nieuw toestel of ligt het aan blogspot?)
    Terecht dat je van een restaurant als Inter Scaldes zeker het wow-gevoel moet krijgen, al is het maar bij één gang.
    Groet Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ligt volgens mij aan blogspot Agnes, ik vind ze persoonlijk ook erg mooi, terwijl ik er niets aan verander, ik plaats ze gewoon. Weer een pluspuntje voor blogspot dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie recensie. Een top-favoriet van ons. Wederom mooi om te zien dat smaken kunnen verschillen, het klassieke en zeer artistieke kan mij / on altijd juist zo geweldig bekoren. Da's nou net één van de specifieke attracties van Inter Scaldes.
    Ik krijg als ik de foto's zie en de beschrijving lees alweer trek om heel die grofweg 800 km heen en weer te gaan rijden.

    Jaartal

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weer een mooi en vakkundige recensie en niet te vergeten mooie foto's. Inter Scaldes staat bij ons op nummer 1. Inderdaad prachtige serviesgoed en bestek. Ook tref je er mooie kunst aan! Claudia de gastvrouw is klasse en het personeel vakkundig en plezierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. enkele erg professionele, m.i. niet geheel onafhankelijke recensies; lijken uit dezelfde ''eet-kul-hoek'' te komen. Wij misten ook sterk ''de bite''. Niet echt ''lekker eten'' maar meer een proeferij van onduidelijke smaken. Prijs-kwaliteit, ook van soms wat opgedrongen extra's, is scheef evenals de stijve ambiance.
    Hoe men toch aan 2 sterren komt doet de waarde van het sterren-circus geweld aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank voor de reactie. Ik vind het wel jammer dat u Anoniem reageert, dat heeft mijn voorkeur niet als ik zo vrij mag zijn. Zeker als het niet heel positief is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja Carla, helaas. Wij waren teleurgesteld, mede omdat een ander, indirect-aspect, waar ik verder maar niet over uit ga wijden, ook nog eens niet correct was wat je juist niet verwacht bij een sterren-restaurant.
    Positief is, dat in de zomer als je op het buitenterras kunt zitten, het pand en tuin de ambiance versterken.

    BeantwoordenVerwijderen